رونمایی از نشان اعتماد در  نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی

رونمایی از نشان صنایع دستی با نام \"نشان اعتماد \" در نمایشگاه صنایع دستی تهران و اعطای آن به فروشگاه های صنایع دستی که شرایط و قوانین منظور شده در این حوزه را رعایت کنند، بسیاری از مشکلات حوزه فروش صنایع دستی در کشور را حل می کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان صبح امروز در نشست خبری در زمینه برنامه های هفته صنایع دستی با اشاره بر برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در 20 خرداد ماه گفت: همانطور که می دانید یکی از مهمترین فعالیت های حوزه صنایع دستی  دراین تاریخ درایران انجام می شود و به دلیل مسئولیت معاونت صنایع دستی درحوزه آسیا و اقیانوسیه این همایش و نمایشگاه به یکی از برندهای صنایع دستی در دنیا تبدیل شده است که امسال 25 دوره نمایشگاه ملی و چهارمین دوره بین المللی این نمایشگاه را برگزار می کنیم.

وی افزود: نخستین گردهمایی منطقه ای آسیا و اقیانوسیه که هر ساله 20 خرداد انجام می شود امسال هم با حضور مسئولین، سفرا، نمایندگان خارجی و هنرمندان با معرفی افراد حقیقی علاوه بر افراد حقوقی برای شرکت در این نشست ها همزمان با هفته جهانی صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی انجام می شود.

معاون صنایع دستی گفت: سعی بر این است که شرایط را برای گفتگوی مستقیم میان تولیدکنندگان و تجار در زمینه بازاریابی، ارتباط تجاری در حوزه فروش و صادرات با ایجاد نوآوری و خلاقیت مهیا کنیم. این گردهمایی 10 صبح 20 خرداد ماه با حضور شخصیت های ملی برگزار می شود و پس از آن هم مراسم تجلیل از 10 هنرمند و هنرپرور در حوزه صنایع دستی را داریم. همچنین رونمایی یکی از آثار فاخر یکی از هنرمندان حاضر، اقای علاقه بندان صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به پربا بودن برنامه های این هفته به ویژه در روز افتتاحیه نمایشگاه، گفت: رونمایی از نشان صنایع دستی با نام \"نشان اعتماد \" که بر اساس آن فروشگاه های صنایع دستی که شرایط و قوانین منظور شده در این حوزه را رعایت کنند این نشان را دریافت کرده و در کنار آن از یکسری مزایا و امتیازات از سوی معاونت صنایع دستی برخوردار می شوند یکی از این برنامه‌ها است که با رونمایی از این نشان بسیاری از مشکلات حوزه فروش در کشور حل می شود.

نامور مطلق با بیان این مطلب که برنامه های ویژه ای برای برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در نظر گرفته شده است گفت: امسال غرب آسیا را به صورت ویژه دیده ایم و کشورهای این حوزه به صورت ویژه در نمایشگاه حضور دارند ، با توجه به اینکه منطقه غرب آسیا زیر نظر ایران است و با توجه به مشکلات متعددی که کشورهای این منطقه دارند ممکن است حضور پررنگی را شاهد نباشیم اما تمام تلاش ما برای، همکاری و مدیریت در این حوزه است.

معاون صنایع دستی گفت: ایران برای نخستین بار مدیریت منطقه غرب آسیا را برعهده دارد و این نشست هم در همین راستا انجام می شود، سعی داریم در این عرصه حضوری فعال داشته باشیم و افراد حقیقی را هم علاوه بر افراد حقوقی در این حوزه معرفی کنیم تا نماینده ای در اجلاس‌های آسیا و اقیانوسیه داشته باشیم، متاسفانه تاکنون حضور ایران کمرنگ بود و با این اقدام امیدواریم در این حوزه پررنگ تر حاضر شویم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان با تاکید بر مشکلات و ناآرامی های موجود در منطقه غرب آسیا گفت: با وجود این مسائل حضور چندین کشور مانند کویت، الجزایر، عمان، فلسطین، لبنان، آذربایجان را از این منطقه داریم که امیدواریم در توسعه صنایع دستی در منطقه کمک کننده باشد.

ایران موفق ترین کشوردر گفتمان سازی و ترویج صنایع دستی 

 وی در زمینه محورهای مورد نظر درنخستین نشست منطقه ای غرب آسیا گفت: 3 محوردر این نشست مورد نظر است بحث علمی برای اینکه کشورهای غرب آسیا به هم افزایی علمی ترغیب شوند، تهیه دانش نامه و همکاری تجاری. با توجه به این مضمون که ایران بزرگترین کشور صنایع دستی در حوزه گفتمان سازی، تبلیغات و ترویج صنایع دستی است قصد داریم صنایع دستی و مصرف آن را ترویج کنیم که اگر این اقدام به صورت گروهی صورت گیرد به طبع موفق تر است.
نامور مطلق در زمینه برنامه های استان ها در این ایام گفت: برنامه های استانی متفاوت و متنوعی برای بزرگداشت این هفته داریم، امسال استان ها بهتر در این حوزه ساماندهی شده اند و انشالله شاهد یک هفته فعالیت مستمر در همه استان ها هستیم. البته استان ها با توجه به شرایط استانی برنامه های خود را اعلام کرده اند که به جز مواردی که دربرنامه ریزی در حد کلان را می طلبد دیگر موارد ارسالی مورد نظر قرار گرفت که از آن جمله می توان به برگزاری نمایشگاه های استانی، مراسم تجلیل از هنرمندان و صنعتگران، افتتاح چند بازارچه صنایع دستی در چند استان و نیز افتتاح خانه های صنایع دستی در برخی از استان ها، ملاقات با هنرمندان پیشکسوت در استان ها اشاره کرد.

وی با اشاره به لزوم ارزیابی حوزه  فعالیت و بازتاب تلاش ها گفت: بطور کلی این هفته و این نمایشگاه ارزیابی سالانه در حوزه صنایع دستی است یک هفته امکان ارزیابی خود و فعالیت های حوزه صنایع دستی را داریم. بدون گفتمان هیچ کاری صورت نمی گیرد، امیدواریم این گفتمان سازی که صورت گرفته آغاز یک تحول جدی با ایجاد تعامل میان حوزه صنایع دستی با دیگر حوزه ها باشد، این هفته فرصتی برای مدیریت و جهت دهی به صنایع دستی کشوراست.

نامور مطلق در بخش دیگری از سخنانش در تشریح برنامه های سال 94  گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 94 به فرهنگ سازی، تجاری سازی صنایع دستی توجه ویژه شده است.همچنین افزایش بودجه تبلیغات به 5 برابر سال گذشته به دلیل توجهی که به ترویج صنایع دستی داریم.در زمینه توسعه گفتمان سازی صدا وسیما می تواند کمک کننده باشد در همین راستا در پی همکاری با صداو سیما هستیم.

معاون صنایع دستی ادامه داد: در نمایشگاه صنایع دستی امسال اتفاقات بسیاری رخ داده است از جمله بخشی از نمایشگاه شامل غرفه های مازاد را امسال در مقابل پرداخت هزینه به متقاضیان ارائه می کنیم که خوشبختانه با استقبال بی نظیری مواجه شدیم که در مواردی به دلیل کمبود فضا، نتوانستیم پاسخگوی برخی علاقه مندان و متقاضیان باشیم.

نامورمطلق تصریح کرد: تلاش ما حمایت از تولید و فروش است ، امسال در کنار تولید از فروش صنایع دستی و بازاریابی آن نیز حمایت می شود و امیدواریم که رکورد فروش سال گذشته را افزایش دهیم به این دلیل که به طور معمول هزینه ای که در تمام نمایشگاه ها از سوی دولت صرف می شود چندین برابر درآمد هنرمندان آن حوزه است که خوشبختانه این موازنه در سال گذشته در برگزاری نمایشگاه صنایع دستی تغییر کرد که در برابر 800 میلیون هزینه ای که از سوی دولت صورت گرفت 1 میلیارد و دویست میلیون فروش صنایع دستی داشتیم که بسیار قابل توجه بود.

وی با تاکید بر این مطلب که هدف از برگزاری این نمایشگاه برند سازی صنایع دستی و مسئولیت پذیرتر شدن هنرمندان است گفت: تشویق هنرمندان خلاقیت و برند سازی را در پی دارد در این نمایشگاه اساس بر شرکت صنایع دستی بومی است با توجه به این امر که صنایع دستی باید بتواند نیازهای امروز را نیز پوشش دهد، امروز برخی از هنرها به اصطلاح منسوخ شده اند در حالی که گاه هنری پاسخگوی مسائل روز و نیازهای روز نبوده اند. در حالی که برخی از هنرهای سنتی که از یاد رفته اند به دلیل بی توجهی و عدم مدیریت بوده اند که وظیفه معاونت صنایع دستی احیا و باززنده سازی این هنر هاست.
وی تاکید کرد: امسال بخشی از نمایشگاه را به برند سازی( برندینگ) اختصاص داده ایم، ما در تولید جزو کشورهای موفق هستیم اما متاسفانه در حوزه فروش و صادرات در جایگاه مناسبی قرار نداریم . در همین راستا تلاش داریم با سرمایه گذاری بر روی فروشگاه ها این حوزه را تقویت کنیم، امسال بخشی را به فروشگاه های مجازی اختصاص داده ایم. در حال حاضر چندین فروشگاه مجازی داریم که در این حوزه با موفقیت فعالیت می کنند که پیش از این فقدان آن احساس می شد.
نگاه ترحمی به صنایع دستی خیانت به آن است

نامور مطلق با اشاره بر ایجاد خلاقیت در ابداع راه های جدید در فروش صنایع دستی گفت: گونه دیگری از فروش ( فروشگاه های سیار ) است به همین منظور اتوبوس های سیار صنایع دستی که پیش از این درچند استان مورد آزمایش قرار گرفته است در این نمایشگاه رونمایی می شود تا بتوان به شکل ملی آن را عرضه کرد به این دلیل که در برخی مکان ها مانند دانشگاه ها نیازی به حضور مستمر فروشگاه های صنایع دستی نیست و به این شیوه می توان صنایع دستی را بیش از پیش در دسترس همگان قرار داد.
وی همچنین با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری هر چه باشکوه تر نمایشگاه صنایع دستی گفت: علی رغم اینکه برخی غرفه ها با دریافت هزینه ارائه شده است اما برای اینکه استان های محروم ضربه نخورند و با طیب خاطر در این نمایشگاه شرکت کنند 6 استان محروم را با ارائه غرفه واقامت کاملا رایگان حمایت کردیم. همچنین افرادی که خود هزینه ها را فراهم می کنند را نیز حمایت می کنیم تا رها نشوند.
وی افزود: امسال در نمایشگاه صنایع دستی، خوزستان به دلیل رشد چشمگیر در حوزه فروش و صادرات و نیز رشدی که در حوزه بازارچه های صنایع دستی نوروزی شاهد آن بودیم استان ویژه ما است که برای معرفی صنایع دستی و هنر بومی خود به طور ویژه و با حجم بیشتری اقدام می کند.
وی با تاکید بر این مطلب که برای سال های آینده پیشنهاد ما ایجاد دبیرخانه دائمی برای نمایشگاه و هفته صنایع دستی است گفت: امسال در نمایشگاه صنایع دستی تهران کالای غیر ایرانی در غرفه های ایران عرضه نمی شود تمام تلاش این نمایشگاه ارج نهادن بر هنر اصیل ایرانی است،  به همین دلیل تقاضا دارم که حتی در صورت مشاهده یک مورد کالای غیر ایرانی اطلاع رسانی شود، تااین معاونت به شدت با این مورد برخورد کرده و غرفه عرضه کننده را نیز تعطیل کند.
وی در پایان با بیان این مطلب که صنایع دستی ما نیازمند همراهی و توجه است گفت: با انجام این نمایشگاه تلاش در توانمند سازی صنایع دستی کشور داریم باید اصل نمایشگاه بر تجاری سازی، برند سازی و ایجاد گفتمان باشد نباید هنرمند در دنیا کوچک شمرده شود صنایع دستی نیاز به نگاه ترحم آمیز و تحقیر کننده ندارد نگاهی توام با تحقیر و ترحم خیانت به این حوزه ارزشمند است، باید بر هنر های اصیل کشور ارج نهاد و به توسعه و ترویج آن ها کمک کرد.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 1394031819